Tips voor naasten

Samen sterk toch? Dus hier enkele tips voor familie, hulpverleners en andere mensen die te maken hebben met mensen met autisme (ASS). De belangrijkste tip is dat het per individu verschillend is wat helpt omdat het afhangt van iemands vorm van autisme, leeftijd, intelligentie en persoonlijkheid. Daarom is het belangrijk daar over te communiceren.

  • Geef tijd om informatie te verwerken en jaag niet op.
  • Lees verhalen van mensen met autisme, zodat je hun belevingswereld kan begrijpen.
  • Geef duidelijkheid, ook over details. Vraag of er nog informatie ontbreekt.
  • Help iemand de drempel over door bijvoorbeeld een eerste keer ergens mee naar toe te gaan of een stok achter de deur te zijn.
  • Geef een duwtje waar nodig, maar wel bij dingen die voor de persoon van belang zijn (dus niet uit jouw belang).
  • Bagatelliseer niet wat iemand met autisme voelt of ervaart.
  • Ben je bewust van je vooroordelen over autisme en projecteer ze niet op de persoon tegenover je, maar heb een open en niet oordelende houding.
  • Relativeren kan als het helpend is voor de specifieke persoon met autisme, om bijvoorbeeld realistischer naar dingen te kijken. Pas je relativering dan wel aan iemand met autisme aan.
  • Help mee met prikkels reduceren om overprikkeling te voorkomen. Zorg bijvoorbeeld voor een niet te rommelig huis of hang een tikkende klok even weg.
  • Sociale vaardigheden aanleren is belangrijk. Het doel is houvast bij het maken van contact en niet sociaal wenselijk doen waarbij iemand met autisme zichzelf verliest.
  • Benoem wat je waarneemt aan de persoon met autisme, zoals: ‘je hebt volgens mij gespannen schouders, voel je dat?’. Misschien heeft de persoon met autisme het zelf niet door door onderprikkeling of een vertraagde informatieverwerking.
  • Houd rekening met iemands intelligentie. Onderschat niet en overschat niet.
  • Voor een beelddenker is het soms nodig dat je je woorden ondersteunt door ze op te schrijven, te tekenen of op een nadere manier zichtbaar te maken.
  • Help met het houden van overzicht en het stellen van prioriteiten, omdat iemand met autisme zich kan verliezen in details.
  • Vul niet in voor de persoon met autisme wat het belang is van zijn/haar diagnose. Dus pas op met opmerkingen zoals ‘een label doet er toch niet toe’.
  • Erken de last die iemand heeft van zijn/haar autisme, maar zie ook de kwaliteiten. Benoem die en kijk samen hoe je die in kunt zetten.
  • Voor iemand met autisme kan de wereld zwart of wit zijn. Geef hoop als het even zwart is, maak het gevoel niet weg en ben er voor de ander.
  • Doe niet vervelend over iemands dwanghandelingen of routines, zolang die helpend zijn. Anders kun je meekijken hoe iemand minder dwangmatig kan handelen. Kijk ook wat erachter zit, want dat kan bijvoorbeeld angst zijn.
  • Veel mensen met autisme camoufleren en kopiëren gedrag van anderen. Probeer regelmatig door te vragen om er bijvoorbeeld achter te komen of het wel een eigen mening is.
  • Regels geven houvast in een wereld waar alles beweegt en onzeker is. Breng samen in kaart wanneer het goed is om van een regel af te wijken, zodat iemand toch enigszins flexibel kan zijn.
  • Een kleine of grote verandering kan iemand met autisme heel erg uit zijn doen brengen. Maak de verandering behapbaar en probeer in beeld te brengen hoe de verandering er concreet uitziet.
  • Samen lachen is belangrijk. De kracht van humor moet je niet onderschatten.
  • Zoek mee naar zinvolle en haalbare dagbesteding en houd samen in de gaten hoe het gaat. Voor de ene persoon is een uur per week vrijwilligerswerk al genoeg. Een ander kan een volle week regulier werk volgen.

Geef het aan als je niet weet wat te doen of als je ergens moeite mee hebt. Je hoeft jezelf niet weg te cijferen voor iemand met autisme. Dat is ook niet gelijkwaardig. En heel belangrijk, fouten maken mag. Je bent mens en doet je best.

Deel jouw tip hieronder. Benoem vooral wat wel helpt en niet wat niet helpt.

Advertenties

Een gedachte over “Tips voor naasten

  1. steven zegt:

    Wat dingen die helpen voor mijn rust of zouden kunnen geholpen hebben.

    Enkel als het echt moet 1 op 1 spreken in afgezonderde rustige plaats. Misschien nog beter tekst want spreken komt er niets of veel te traag uit.

    Lieg niet in school dat iets goed gedaan is als het niet voldoet aan standaard vereisten voor job later.

    Durf indien de stress te groot is en kans op werken later onbestaande is door beperkte capaciteiten, de kans te geven om op zeer jonge leeftijd al met school op te houden.

    Spreek niet over een persoon zijn lot als hij er bij staat zelfs al spreken ze niet misschien verstaan ze je wel.

    Leg niets op te tegen iemands wil.

    Aanvaard asociaal contact vermijdend gedrag als normaal spreek hen niet aan voor bijzaken zorgt voor onnodige stress.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s